Saturday, May 30, 2015

36weeks

Assalamualaikum...


Dup dap dup dap sekejap je usia kandungan dah masuk 36 minggu. dah masuk zone sarat dah orang kate. hehehe. tapi aku bersyukur, aku masih sihat dan boleh buat kerja kerja rumah macam biasa. boleh lagi melayan perangai budak budak kecik 3 ekor kat rumah tu. cuma kadang kadang datang la sakit main main tu. false contraction katenye. 

aku ingat lagi masa 35minggu haritu aku kerap sangat sangat sakit tulang belakang. sampaikan ade satu malam tu aku rasa satu badan aku sakit. pusing kanan tak boleh. kiri tak boleh. telentang lagi lah tak boleh. last last duduk, nangis. bila husben tanya aku sakit kat mana, aku sendiri tak tau nak cakap mana yang sakit. rasa macam semuanya sakit. huu dugaan betul. sebenarnye lepas aku baca artikel pasal tidur telentang tak bagus untuk ibu hamil, aku jadi takot. so aku akan mengiring ke kiri sahaja. tapi kau bayangkan lah, kalau sepanjang tidur tu ke kiri je, tak gerak gerak, memang macam nak patah la pinggang and tulang belakang tu kan. hmmm tu lah puncanya. 

berdasarkan apa yang aku baca and apa yang husben aku explain, kenapa tidur telentang tak elok, sebab takot oksigen tak sampai ke ibu dan juga bayi. boleh menyebabkan kecacatan, membantutkan tumbesaran bayi atau boleh juga menyebabkan kematian. seram kan dengar. lepas tu kalau ngiring ke kanan pulak, biasanya kepala bayi kat sebelah kanan. so bila kita ngiring ke kanan, boleh bayang keadaan bayi kat dalam perut macam tertonggeng. 

bila dah dekat dekat due date ni, tipu lah kate kalau tak neves. of coz berdebar debar. lagi lagi anak pertama kan. cuma tawakal pada Allah je lah. moga moga dipermudahkan segalanya. daripada hasil scan 3d4d haritu, muka anak aku semangat gila. bibir dia sebiji macam abi dia. mata dia pulak besar, mak mertua kata macam mata aku. hehe tak sabar nak jumpa anak sendiri. ikot rasa hati memang nak share gambar tu kat sini. tapi lepas fikir panjang, bialah dulu. sampai semuanya selamat nanti. 

doakan aku selamat melahirkan. mohon maaf kalau ada silap dan salah. 
terima kasih kerana membaca. have fun!

No comments: