Saturday, April 18, 2015

Rezeki dari Allah 3rd Trimester

Assalamualaikum....

hye. harini kita maraton update blog. hahaha. tak nak cakap banyak, nak sambung cerita untuk yang 3rd trimester pulak.

25weeks
23/3/2015 sekali lagi aku checkup di klinik kerajaan. macam biasa cucuk jari untuk cek hb. dan masa ni lah baru aku nak berdebar. tepat sekali debaran yang aku rasa, sekali lagi hb aku rendah. kalini 10... terus nurse refer aku ke doktor. nak ikotkan takde lah rendah sangatkan. ada yang lagi rendah sampai 7 or 6. hmnn nurse kate kalau hb rendah ni actually bahaya untuk baby. since dah berbadan dua, takot oksigen tak sampai kat baby. boleh buat baby lemas. dan hb low jugak yang menyebabkan ibu mengandung semput dan selalu termengah mengah. so, lepas doktor belek belek. aku kena amik darah untuk cek samada aku ada anemia atau tak. hmnnnnnnnnnnnn. so kalini 3 tabung aku kena amik darah. dah la aku ni manusia paling takot ngan darah. time mengandung ni terpaksa buat buat berani. demi anak. masa amik darah ni boleh pulak darah aku tak nak keluar. kahkah. cukup untuk 2 tabung je. so cucuk la lagi sebelah tangan. cucuk punya cucuk, eh salah tempat pulak. kali ketiga cucuk baru dapat. seronok sangat main cucuk cucuk eh nurse ni. tak tau jantung aku dah kecut dah ni.brrrrr.....

26weeks
28/3/2015 harini memang hari yang aku dan suami tunggu tunggu. sebab ape. sebab aku aku detail scan kat hospital umra. hihihi tak sabau nak tengok si kecik umi ni. detail scan ni scan 3d 4d. boleh nampak muke baby tau. aku sampai hospital pagi. cume isi perut dengan roti je pagi tu. ingat kan takde pape. sekali bila scan, baby aku tidur. siap tutup muka lagi. tak syok la kan tak nampak muka. Pn Siti yang buat detail scan kat umra tu suruh aku pegi makan apa apa dulu and minum jus untuk kejutkan baby. hehehe. lepas aku sumbat oren jus sebotol, aku masuk balik untuk scan. barulah anak aku bukak muka dia. Ya Allah, nak cakap macam mana ntah. syukur sangat weh. nampak mata, hidung, mulut. tembam anak umi. nampak suami aku tersenyum, bahagia sangat rasa. sebak... tapi buat rilek, buat cool. hahaha. takde masalah, semuanya okay. Alhamdulillah.....

28weeks
8/4/2015 lepas daripada result hb aku low, suami aku terus buat jadual makan untuk aku. hahahahahaha. padan muke. selain tu macam macam suami beli. kerang, bayam, jambu batu.... semua untuk naikkan hb aku. dan harini aku ade checkup kat klinik kerajaan, hasil nya.... hb aku dah naik. 11.1 kalini. waaaaaaaaaa syukur. nurse pon dah tulis pakai pen biru. legaaaaa. tapi kalini kena injection kancing gigi lah pulak. baru je aku baca baca cerita orang pasal injection ni. ada yang kata boleh tolak if rasa yakin takkan terberanak kat mana mana. maksudnya memang yakin akan bersalin kat hospital. tak terbersalin dalam kereta ke. dalam lif ke. haaaa camtu. sebab if tak amik injection ni, and terbersalin kat tempat tempat sebegitu, boleh kena jangkitan yang mengakibatkan kematian. tapi ada yang kata, amik je injection tu. takde papa. just untuk elakkan ibu dari kena kejangan otot masa melahirkan nanti. so aku tak sempat kata apa apa. aku merelakan diri je. insyaAllah takde apa. lenguh nya mak oiiii. 2-3 hari jugak la nak hilang rasa sakit and lenguh tangan ni. 

29weeks
18/4/2015 sampai ke harini usia kandungan aku dah 29minggu. Alhamdulillah aku masih sihat, boleh naik turun tangga tempat tusyen dan mengemas rumah. aku harap kesihatan ni berpanjangan hingga ke akhirnya. baby dalam perut pon semakin aktif dan agresif. hahaha. malam malam bergelombang perut aku. pagi pagi dia rilek je kat dalam. sekarang aku dah start kena kira baby kick. dari jam 9pagi sampai 9malam. doakan semuanya okay. ada masa nanti aku sambung lagi cerita pengalaman akan datang. 

bye!

terima kasih kerana membaca. have fun!

No comments: