Thursday, March 05, 2015

Honeymoon Bandung- Day 2

Assalamualaikum...

24 September 2014

Harini kami plan untuk ke Pasar Baru Bandung. untuk apa lagi kalau dah ke sini kan. mestilah untuk shopping!!! jyeah..... jangan lupa, harini adalah hari pertama kami travel menggunakan angkot. ikot apa yang suami faham, untuk dapatkan angkot ke pasar baru, kami kena jalan sikit dari guest house. sampai kat jalan besar, memang banyak jenis angkot yang lalu, tapi ingat, bukan main taram je naik. kena ikot warna atau nama angkot tu. baru kita akan sampai ke tempat yang betul. kalau tak, memang sesat la jawabnya. aku tak ingat langsung warna angkot yang kami naik untuk ke pasar baru tu. sorry. macam van biasa. cuma, sit belakang van tu dah di ubah suai supaya lebih ramai boleh naik dan lebih mudah untuk turun naik.

tak macam kat Bali, aku boleh keluarkan kamera sesuka hati. kat sini aku kena sorokkan kamera, supaya mereka tak tau yang kami ni pelancong. bukan apa, mengelakkan daripada tertipu dan diserang ngamen juga peminta sedekah. ngamen merupakan pemuzik jalanan disana. pantang jem dan ada kesempatan, ngamen ngamen ni akan duduk di tepi pintu angkot sambil nyanyi macam macam jenis lagu. ada yang suara sedap. ada yang hampeh. lepas diorang nyanyi, diorang akan mintak sumbangan daripada penumpang. bila dah dapat, diorang turun, naik angkot lain pulak. bayangkanlah, kalau sekali naik angkot, sampai 4-5 orang ngamen bertukar tukar. memang syok, ada hiburan. tapi takkan asyik nak keluar duit je kan. lagi satu, kat Bandung ni paling ramai peminta sedekah dan copet. jadi, berhati hati lah. memang jauh bezanya dengan kat Bali.

tambang angkot ni biasanya 1000 rupiah je. bersamaan dengan 30sen seorang. tapi kalau jauh korang pegi, tambang dia naik la. yang penting tak lebih daripada 10,000 rupiah seorang. perjalanan ke pasar baru dari guest house memakan masa selama 12minit, sejauh 2.7km. itu pon kalau tak macet (jem). sesampainya kami ke pasar baru, aku dah get ready simpan segala barang berharga dalam beg galas. handbag aku selempangkan. sini memang sesak dengan manusia dan berdasarkan apa yang aku baca, sini paling ramai pencopet. tak kira jantina. jadi, BERHATI HATI!

kaki lima banggunan ni memang penuh dengan peniaga. ada jual tshirt, kasut, beg, telekung, makanan, cenderamata dan macam macam lagi. bila masuk dalam pasar baru tu, korang akan dengar suara suara camni, 'teteh singgah dulu teh. tambah lagi teh'. tak pon, 'kak masuk kak. tambah lagi kak'. hahahaha. nasib baik kawan aku yang study kat bandung ni dah bagitau aku sikit sikit pasal bandung, kalau tak aku pon blur. kat bandung, diorang panggil kakak tu teteh. abang tu kakak. berbeza dengan kat Bali. kat Bali diorang panggil kakak tu mbak. abang tu mas.

selesai borong telekung dan kain batik, kami pon keluar. konon konon nak tengok tshirt kat kaki lima tu. tengah syok belek belek, ade mamat ni datang kat suami. bawak keychain. suami pon beli lah. tak sampai 5minit, datang lagi sorang, paksa beli keychain gak. eh! aku dah geram je. rupanya, yang mamat mula mula tu bagi hint kat kawan dia tu, suruh serang kitorang. brrr....

setel beli tshirt, cepat cepat kami bla dari tempat sesak tu. cari angkot ke jalan cihampelas. dari pasar baru ke cihampelas ni dalam 15minit je. sejauh 4.5km. sampai cihampelas, ada banyak kedai kedai menarik. diorang letak patung patung kartun.
takde apa pon sepanjang jalan ni. kedai kedai biasa yang jual jeans dan baju baju murah. cuma jadi menarik sebab ada kartun kartun tu lah. pengalaman kat sini paling aku tak boleh lupa. dari tempat turun angkot nak ke cihampelas walk, agak jauh. dek kerana kehausan, kami pon berhenti kejap beli air. kat kedai ala ala 7e. lepas beli air, kami pon diri la kejap depan kedai. suami tengok maps. sambil setelkan barang barang. tiba tiba datang sorang mamat ni jual beg kecik daripada batik. aku pon tengok tengok beg tu. ingatkan nak beli untuk nenek ke sesape. tanpa kami sedari, kat belakang kami dah beratur peminta sedekah. tunggu turn. terkejut weh. ramai tau. bukan sikit. terus kami lari laju laju ke jalan yang lebih aman. kahkahkah.. lawak pon ada bila ingat balik.
Cihampelas walk ni macam shopping mall. tempat barang barang branded la. tu je. lepas jalan jalan kejap, terus kami amik keputusan untuk balik bilik. dari cihampelas ke jalan riau ni dalam 8minit je. lebih kurang 2.6km. bayangkan kalau dapat sewa motor, kan jimat. bukan jauh jauh pon tempatnya. hmnnn.....

sebelum sampai bilik, sempat kami singgah makan dekat kedai burung puyuh. aku makan nasi goreng ikan bilis, 21,000 rupiah. RM6. suami makan nasi puyuh original, 18,000 rupiah. RM5. pisang tusuk keju pula 10,000 rupiah dalam RM2.80. murah ke mahal???
Orang Indonesia Asli makan pakai tangan!! hehehehe
Malam tu kami keluar lagi untuk jalan jalan sekitar jalan riau. jalan kaki je. sepanjang jalan tu, memang banyak factory factory outlet. kalau memang niat datang Bandung nak shopping semata mata, elok lah korang usha factory factory outlet yang ada kat sini. hehehe. tepi tepi kaki lima tu jugak, ada banyak peniaga peniaga kecil yang jual makanan. macam pisang keju, nasi goreng, bakso, jajan jajan, air dan kuih.

kalau petang tadi kami rasa pisang keju kat kedai makan. malam ni kami rasa pisang keju jalanan pulak. not bad. sedap! heheheh. harga pon lebih murah, lepas penat pusing pusing melawat kawasan, kami singgah isi perut dulu. kat Bandung ni kami tak risau pasal makan, macam kat Bali. sebab sini majoriti muslim. makanan kat sini pulak semua sedap sedap belaka. baik kedai tepi jalan atau restoran mahal, semua sedap sedap.

Honeymoon Bandung - Day 1
Honeymoon Bandung - Day 3
terima kasih kerana membaca. have fun!

trans459 bandung said...

Assalamualaikum , kami dari trans459bandung.com, nak menawarkan pakej hotel and transport kat bandung dan Jakarta .
Sila compare dengan company lain jer!!!!

PRICES START FROM : RM196

4day 3night (included TEBU HOTEL *** bukan hotel kat pelosok ya tapi kat town , breakfast, and transport yang canteq dan selesa)
1. 6 person. RM315
2. 4 person RM400
3. 2 person RM499

Contac
whats app : +62 853 222 30 787
email . : trans459bandung@gmail.com
website . : www.trans459bandung.com

Mohd Reihan said...

Assalamu’alaikum, salam sejahtera Tuan / Puan yang REIHAN BANDUNG TRANSPORT selalu kami rindukan atas kedatangannya Tuan /Puan ke kota kami di Bandung. Seiiring dengan kesehatan yang baik dan kesejahteraan dan yang selalu dimurahkan rizky nya Amiin…. Reihan Bandung transport hanya sekedar ingin menginfokan promosi promosi yang tersedia di Reihan, mengenai bercuti di kota kesayangan Tuan / puan yang selalu dikunjungi saat weekend. Reihan Bandung Transport menyediakan Kereta Transportasi selama bercuti di Bandung atau Jakarta.

JOM JOM ke Bandung bersama Reihan, dijamin Muraaaah dan puas ^_^

Kepuasan Tuan / Puan adalah kebanggaan Reihan… ;-)

Dijamin Reihan bagi harga sangat Muraaaah dan pelayanan yang sangat baik..

Harga Sewa Kereta ;

Rate Kereta per Day :

# Suzuki APV /Toyota Avanza/Daihatsu Luxio (6 seat)

Rate: IDR 380.000 or RM 115

# Toyota Innova / KIA Pregio (8 seat)

Rate: IDR 520.000 or RM 157

# Coaster Isuzu Elf Short (11 seat)

Rate: IDR 620.000 or RM 182

# Coaster Isuzu Elf Long (17 & 19 seat)

Rate: IDR 840.000 or RM 242

# Toyota Hiace commuter (12 seat)

Rate: IDR 850.000 or RM 245

*Masa sewa : 14 jam (8AM to 10 PM)

*Include : Kereta,sopir,minyak,parking & Tol

Contact Person :

Mobile Phone : +6285723129752/+6281323761223

WhatsApp : +6281323761223

Email : mohdreihan98@gmail.com

Reihan Bandung Transpor tunggu yah kedatangan Tuan / Puan ke Bandung..

Wassalam..wr.wb..

Nb:yang lebih mahal banyak yang lebih murah pon ada,tp kami jamin yg terbaek tetap REIHAN BANDUNG TRANSPORT (insha allah) jom jom bercuti di bandung murah jer TERIMAKASIH :)

Regard

(REIHAN  BANDUNG TRANSPORT)

Mohd Reihan said...

JOM JOM ke Bandung bersama Reihan, dijamin Muraaaah dan puas ^_^

Kepuasan Tuan / Puan adalah kebanggaan Reihan… ;-)

Dijamin Reihan bagi harga sangat Muraaaah dan pelayanan yang sangat baik..

Harga Sewa Kereta ;

Rate Kereta per Day :

# Suzuki APV /Toyota Avanza/Daihatsu Luxio (6 seat)

Rate: IDR 380.000 or RM 115

# Toyota Innova / KIA Pregio (8 seat)

Rate: IDR 520.000 or RM 157

# Coaster Isuzu Elf Short (11 seat)

Rate: IDR 620.000 or RM 182

# Coaster Isuzu Elf Long (17 & 19 seat)

Rate: IDR 840.000 or RM 242

# Toyota Hiace commuter (12 seat)

Rate: IDR 850.000 or RM 245

*Masa sewa : 14 jam (8AM to 10 PM)

*Include : Kereta,sopir,minyak,parking & Tol

Contact Person :

Mobile Phone : +6285723129752/+6281323761223

WhatsApp : +6281323761223

Email : mohdreihan98@gmail.com

Reihan Bandung Transpor tunggu yah kedatangan Tuan / Puan ke Bandung..